ده روش برای کاهش زمان توسعه یک نرم افزار تحت وب

بخش اول:

شعار توسعه نرم افزار در دنیای امروز: سریعتر = بهتر. در دنیای امروز شنیدن زمزمه هایی مانند توسعه سریع اپلیکشن، چابک و... این موضوع را به شما یادآور می شود که در چه دنیای سریعی زندگی می کنیم.


اما انجام سریع تر کارها لزوما به معنی بیشتر کار کردن نیست، نتها کافیست کمی باهوش تر عمل کنید. در این مقاله ۱۰ روش برای کاهش زمان توسعه نرم افزار های تحت وب در اختیار شما قرار خواهیم داد. امروز با ۵ مورد اول آن با شما خواهیم بود. پس ادامه مطلب را از دست ندهید.


۱- از فریم ورک ها استفاده کنید

15-01_use_framework_v2.png

با استفاده از فریم ورک ها شما می توانید به جای استفاده از ساختار عادی و معمول کد های زبان برنامه نویسی، کد های خود را با استفاده از یک چهارچوب معنی دار و راحت تولید کنید.


یک نمونه کلاسیک از فریم ورک ها Rails است، یک فریم ورک برای توسعه نرم افزار های تحت وب با زبان برنامه نویسی روبی (Ruby). با ارائه بسته های کد از پیش ساخته شده (برای مثال چک کننده درستی ورود نام کاربری در فرم) نه تنها شما زمان بسیاری را برای نوشتن قطعه کد ذخیره می کنید بلکه می توانید اطمینان داشته باشید که این قطعه کد قبلا توسط گروه های توسعه دهنده، تست و آزمایش شده اند و نیاز به صرف زمان و هزینه زیاد جهت تست را از شانه های شما بر می دارد.


همچنین شما می توانید از همین مزیت برای نوشتن کد جاوااسکریپت خود با استفاده از فریم ورک های موجود همچون MooTools استفاده کنید. با این کار به میزان زیادی در وقت شما صرفه جویی خواهد شد. استفاده از متد هایی که به طور گسترده توسط سایر برنامه نویسان از قبل تست و نوشته شده اند، کمک بزرگی است. فراموش نکنید که گزینه های دیگری هم برای برنامه نویسی سمت کاربر مانند ،jQuery Prototype JS، و YUI در اختیار شما قرار دارد. اگر تمایل دارید از سایر فریم ورک های اصلی جهت توسعه جاوا اسکریپت نیز استفاده کنید می توانید گوشه چشمی به این لیست داشته باشید.


برای نوشتن به زبان های سمت سرور نیز می توانید از CakePHP, CodeIgniter, زند, یا Symphony برای زبان PHP استفاده کنید و یا برای نوشتن هر کدام از زبان های پشتیبانی شده توسط مایکروسافت مانند VB و #C می توانید از .NET Framework استفاده نمایید.


شما حتی می توانید برای توسعه CSS از فریم ورک هایی مانند 960 Grid و یا BluePrint برای استاندارد کردن و نوشتن سریع کد خود استفاده کنید. (اگر کمی صبر داشته باشید با هر کدام از اینها کم کم در نردبان آشنا خواهید شد)


۲- از یک محیط توسعه مجتمع استفاده کنید

15-02_use_ide.jpg

بله شما می توانید یک نرم افزار تحت وب پیچیده را با یک ویرایش گر متن ساده مانند نوت پد و یک اف تی پی بسازید اما بیشتر شما بر این باورید که این بهترین و سریع ترین راه برای انجام این کار نیست.


یک محیط توسعه مجتمع (Integrated Development Environment) یا همان آی دی ای به نرم افزاری گفته می شود که ابزار های مورد نیاز شما برای ساخت یک اپلیکیشن تحت وب را در اختیارتان قرار می دهد. این گونه نرم افزار ها از نظر امکانات بسیار متفاوتند و در عین حال بعضی از قابلیت های مشترک در بین آنها، از قرار زیر می باشد:

- ابزار های مدیریت پروژه و کارهای تیمی در انجام یک پروژه
- تشخیص دهنده و خطا یاب در کدها
- پیشنهاد عبارت و کامل کردن خودکار کدهایی که قصد نوشتن آن را دارید
- برجسته کننده کد و یا همان سینتکس
- اف تی پی داخلی برای به روز رسانی خودکار


شاید نام IDE برای یعضی از ما نا آشنا باشد، اما اکثر ما با نرم افزار ادوبی دریم ویور آشنایی داریم، بله این نرم افزار یک محیط مجتمع است که امکانات بالا را را در اختیار شما قرار می دهد و امکان تشخیص زیان های سمت سرور ماند PHP و ASP.NET را نیز دارد.


نرم افزار های زیادی در این زمینه موجود است که بسته به نیاز باید یکی از آنها را برای خود و تیم تان انتخاب کنید. برای مثال می توان به بعضی از معروف ترین و کامل ترین آنها از جمله Eclipse, Komodo IDE, NetBeans, ویژوال استودیو و Aptana Studio اشاره کرد. اگر باز هم ترجیح می دهید از یک ویرایشگر متن ساده استفاده کنید قبل از آن حداقل یک ویرایشگر متنی خوب انتخاب کنید.


۳- از سیستم ماژولار در کد (به شکل مناسب) بهره ببرید

برنامه نویسی ماژولار روشی جهت نوشتن نرم افزار های پیچیده، گسترده و قابل گسترش می باشد. در واقع نرم افزار از بخش های مجزا که هر یک وظیفه ای مشخص را دارند به جای استفاده از یک فایل کد بزرگ تشکیل می شود.


برنامه نویسی به شکل ماژولار در ابتدا هزینه زمانی خود را به سیستم اضافه خواهد کرد (شما مجبورید وقت بیشتری برای طراحی ساختار نرم افزار بگذارید) اما شما قادر خواهید بود تا زمان زیادی را در آخر، هنگامی که می خواهید تغییری را در یکی از بخش های نرم افزار ایجاد کنید و یا نرم افزار را ارتقا دهید صرفه جویی کنید. این نوع برنامه نویسی باعث می شود شما اشکالات و باگ ها را بسیار سریع تر یافته و آنها را بر طرف کنید.


باید به این نکته توجه داشت که ماژولار کردن بیش از حد باعث می شود که تعداد فراخوانی های نرم افزار زیاد شده و باعث کندی آن شود. پس همیشه حد اعتدال را رعایت کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید. برای مثال می توان به بعضی از الگو های برنامه نویسی ماژولار مانند MVC و PAC اشاره کرد.


۴- اشکالات ظاهر نرم افزار را با استفاده از ابزارهای مرورگر برطرف کنید

15-04_in-browser_tools.png

هیچ چیز عذاب آور تر از این نیست که نرم افزار شما در مرورگر های مختلف به درستی دیده نشود. گاهی این امر تا جایی پیش می رود که بسیار ناامید کننده خواهد بود. اما استفاده از ابزار های رفع عیب درون مرورگری می تواند تا حد زیادی این امر را بهبود بخشد.


برای مثال فایرباگ و Web Developer دو افزونه هستند که به شما کمک می کنند تا در زمان صرفه جویی کنید. فایرباگ می تواند به راحتی به شما کمک کند تا متوجه کارکرد هر کدام از اجزای صفحه شوید. کد های جاوااسکریپت، اچ تی ام ال و سی اس اس را شناسایی کرده و بفهمید مربوط به کدام آیتم هستند و یا این که دریابید کد شما در کدام ناحیه دچار اشکال است و آن را اصلاح نمایید.


اگر شما نیاز دارید تا در اینترنت اکسپلورر عمل اشکال یابی را انجام دهید می توانید از افزونه IE Developer Toolbar استفاده کنید. می توانید با کمی جستجو افزونه ها و ابزار های بیشتری نیز برای اینترنت اکسپلورر پیدا کنید.


۵- کدها را برای استفاده مجدد بنویسید

اگر شما دریافتید که همیشه یک کد و عمل تکراری را پشت سر هم انجام می دهید، وقت آن است تا در مورد ساختار کدتان تجدید نظر کنید. شما می توانید از متد های رایج جهت نوشتن کدهایی با انعطاف و قابلیت تغییر سریع، استفاده کنید تا در صورت نیاز از آنها برای سایر نرم افزار های خود استفاده کنید.


برای مثال اگر همواره برای وصل شدن به دیتابیس از یک کد تکراری استفاده می کنید می توانید از این به بعد با نوشتن کلاس برای این کار از آن در تمامی نرم افزار های خود استفاده کنید. مثال ساده ای است اما باور کنید که خیلی از توسعه دهندگان از آن استفاده نمی کنند و همیشه وقت زیادی صرف نوشتن کدهای تکراری می شود.

منبع:سایت نارنجی نویسنده:رضا نوذری

اطلاعات تکميلي

  • short_summary:

در وبلاگ نیک سافت بخوانید

  • بازدیدامروز 12
  • |
  • روزگذشته 75
  • |
  • هفته جاری 248
  • |
  • ماه جاری 1785
  • |
  • بازدید کل 328848