Nokia Lumia 1020، عکاس‌باشی سرزمین تلفن های هوشمند

اگرچه دوران طلایی اسمارت فون ها و موبایل های نوکیا رو به افول است و تا فصل اول سال ۲۰۱۴ دیگر خبری از این برند در عرصه مذکور نخواهد ماند، اما عقاب پیر فنلاندی حتی در آخرین ماه ها هم دست از بلندپروازی بر نمی دارد.
در اواخر تیرماه شاهد معرفی رسمی lumia 1020 با دوربین ۴۱ مگاپیکسلی بودیم و پس از آن در ابوظبی به تماشای (شاید) آخرین مراسم نوکیا ورد نشستیم. برنامه ای که در آن شاهد رونمایی تبلت لومیا ۲۵۲۰، اسمارت فون لومیا ۱۳۲۰ و فبلت لومیا ۱۵۲۰ بودیم، و البته بخشی از مراسم به باز معرفی لومیا ۱۰۲۰ تعلق داشت.
اما در این بین، شاید لومیا ۱۰۲۰ با دوربین خارق العاده اش بیش از همه چشمگیر بوده باشد. محصولی که با عرضه آن، نوکیا (و مایکروسافت) صاحب بهترین دوربین موبایلی دنیا تا امروز شدند. محصولی متعلق به گروه رده بالای بازار که ویندوز فون تا کنون چندان جایی در آن نداشته.
و البته بررسی نوکیا ۱۰۲۰، در حقیقت بیش از آنکه درباره یک اسمارت فون باشد، بررسی یک دوربین عکاسی کامپکت جمع و جور است که برخی قابلیت های موبایل های هوشمند را هم یدک می کشد؛ و سوال اصلی اینجا است که آیا یک دوربین دیجیتال خارق العاده برای نجات یک اسمارت فون (و شرکت متبوعش) کافی است؟
اجازه دهید به جای پاسخ به این سوالات و دیگر فرضیات در خصوص نوکیا و برند لومیا، به بررسی یکی از آخرین تلفن های ویندوزفونی نوکیا بپردازیم. اسمارت فونی که نتیجه ادغام دو خانواده لومیا و پیور ویو با یکدیگر است: امکانات عکاسی نوکیا ۸۰۸ پیور ویو در لباس زیبای لومیا ۹۲۰ مساوی است با Nokia Lumia 1020.
پس در ادامه مطلب با این بررسی همراه نارنجی باشید.

طراحی

در اولین نگاه، لومیا ۱۰۲۰ نوکیا خصوصیات بسیاری را از دیگر اعضای خانواده لومیا، به خصوص لومیا ۹۲۰ به ارث برده. بدنه آن از پلی کربنات است و در کنار تنوع رنگ جذابش، کیفیت یک محصول اعلا را به رخ می کشد. همچنین جایگیری دکمه ها، اسپیکر و دیگر موارد هم فرق زیادی با دیگر اعضای خانواده لومیا ندارد.

البته بزرگترین تفاوت لومیا ۱۰۲۰ با دیگر پسرعموهای اش در بخش پشتی دستگاه خود را نشان می دهد. ماژول دوربین ۴۱ مگاپیکسلی این اسمارت فون به اندازه ای بزرگ است که از بدنه بیرون آمده و کاملا به چشم می آید. البته این افزایش ضخامت و بزرگی دوربین آنقدرها که در نوکیا ۸۰۸ آزاردهنده بود، اینجا مشکل ایجاد نمی کند.
نوکیا ۸۰۸ در ضخیم ترین بخش بدنه ۱۳.۹۵ میلیمتر قطر داشت و ضخامت دوربین آن ۱۷.۹۵ میلیمتر بود. اما لومیا ۱۰۲۰ در ضخیم ترین بخش بدنه (که همان ماژول دوربین است) تنها ۱۰.۴۰ میلیمتر قطر دارد، و البته وزن آن هم تنها ۱۵۸ گرم است که از برخی اسمارت فون های بازار، همچون لومیا ۹۲۰، سبکتر است.
اگر چه دوربین این اسمارت فون، به آن ظاهری همچون گوژپشت نوتردام داده اما این موضوع همیشه هم بد نیست. برای مثال هنگامی که لومیا ۱۰۲۰ را به پشت روی میز قرار می دهید، کاملا افقی قرار نمی گیرد و اندکی زاویه دارد که باعث می شود برداشتن موبایل از روی میز بسیار راحت تر باشد. با این حال، این ماژول بزرگ به دلیل سنگین کردن یک سر موبایل و ایجاد اشکال در طراحی ارگونومیک اسمارت فون، در دست گیری آن را برای برخی افراد (به خصوص صاحبان دستان کوچک) با مشکل همراه می کند.

کیفیت ساخت بدنه لومیا ۱۰۲۰ بسیار عالی و جزو بهترین های صنعت موبایل است و البته طراحی یکپارچه آن، به خوبی می تواند احساس امنیت و استحکام را به کاربر منتقل کند. از سوی دیگر جنس بدنه به گونه ای انتخاب شده که تا مدت ها تمیز و زیبا باقی می ماند و علاوه بر اینکه چندان لک و اثر انگشت را به رخ نمی کشد، درباره پذیرش خط و خش هم حسابی خست به خرج می دهد و به این راحتی آنها را به نمایش نمی گذارد.
همانند رسم جاری اسمارت فون های لومیا که پیام آور نشاط و سرزندگی در دنیای اسمارت فون ها بودند، لومیا ۱۰۲۰ هم در سه رنگ زیبای سیاه، سفید و زرد عرضه شده است و همچنین رنگ قرمز آن ویژه اپراتور AT&T آمریکا هم به بازار آمده.

بخش جلوی لومیا ۱۰۲۰ کاملا ساده و تقریبا شبیه دیگر تلفن های هوشمند امروزی است. هر چند که لبه های نمایشگر نسبت به رقبای فعلی، اندکی عریض به نظر می رسند، اما طراحی منحنی وار در طول و انحنای اندک نمایشگر همراه با بیرون زدگی، آن را کاملا چشم نواز و خوش دست می کند.
در بالای نمایشگر شکاف مستطیلی نازکی برای اسپیکر مکالمه تعبیه شده و در زیر آن لوگوی نوکیا به چشم می خورد. در سمت راست لوگو هم دوربین جلوی اسمارت فون قرار گرفته. بر خلاف اکثر تلفن های بازار، خوشبختانه اینجا دیگر خبری از سوراخی اضافه برای سنسورهایی مانند نور و مجاورت نیست و نوکیا با زبردستی تمام آنها را استتار کرده. در پایین نمایشگر هم تنها سه دکمه لمسی ویندوز، back و جستجو قابل مشاهده اند.

همان طور که گفتیم، پشت این دستگاه دلیل تمایز اصلی لومیا ۱۰۲۰ با دیگر اعضای خانواده لومیا است. دایره ای نسبتا بزرگ و برجسته، محل قرار گیری ماژول دوربین پیور ویوی ۴۱ مگاپیکسلی نوکیا است. بر روی این دایره علاوه بر لنز دوربین، می توان فلش زنون قدرتمند ویژه عکاسی و همچنین فلش دایره ای کوچک ویژه فیلمبرداری و تامین نور فوکوس را مشاهده کرد. به جز اینها، در پشت نوکیا لومیا ۱۰۲۰ تنها دو سوراخ کوچک در پایین به چشم می خورد که صفحات فلزی انتهای آنها را پر کرده. این دو سوراخ برای جاگیری اسمارت فون روی داک ویژه شارژ، داک کار کیت یا استفاده از پوشش ویژه شارژ بی سیم به کار می روند. تنها نوشته هایی که در این سمت از تلفن قابل مشاهده اند، عبارت هستند از: نوکیا، ۴۱ مگاپیکسل، پیور ویو و زایس، که اشاره به مارک لنز آن دارد.

لبه سمت چپ دستگاه با یک خمیدگی نرم، یکپارچه و بدون هیچ درز یا کلیدی ساخته شده.

در سمت راست هم دوباره همین لبه خمیده و یکپارچه را مشاهده می کنید، با این تفاوت که اینجا از بالا به پایین دکمه های یکپارچه ولوم صدا، دکمه پاور و همچنین دکمه شاتر فیزیکی دستگاه قابل مشاهده اند.

لبه بالایی لومیا ۱۰۲۰ که بر عکس لبه های چپ و راست، کاملا مسطح است، در نگاه اول تنها شامل یک سوراخ درشت برای جک هدفون ۳.۵ میلیمتری و دو سوراخ ریزتر در دو طرف آن است؛ و البته در اینجا یکی از باگ های مهم در طراحی دستگاه را مشاهده خواهید کرد. سوراخ ریز سمت راست متعلق به میکروفون کاهش نویز دستگاه است. سوراخ سمت چپ هم برای بیرون آوردن اسلات سیم کارت تعبیه شده. اما چنانچه هنگام بیرون آوردن این اسلات دقت نکنید یا در نور ناکافی این کار را انجام دهید، ممکن است اشتباها سوزن را در سوراخ میکروفون فرو کرده و باعث خرابی آن شوید. در ضمن این اسمارت فون از میکرو سیم پشتیبانی می کند.

لبه پایینی هم محل خروجی صدای اسپیکر نسبتا قدرتمند لومیا ۱۰۲۰، ورودی پورت microUSB و محل اتصال بند مچی است. البته آرم معروف گواهینامه CE دستگاه هم در این بخش تعبیه شده.
اگر چه لومیا ۱۰۲۰ از اسپیکر قدرتمند و قابل قبولی بهره می برد، اما همچنان باگ دیگر محصولات سری لومیا -و برخی دیگر از تلفن ها- در اینجا هم به چشم می خورد. هنگامی که تلفن را برای بازی یا تماشای فیلم، به صورت افقی در دست می گیرید، دست تان به کل جلوی اسپیکر را پوشانده و تقریبا صدای آن را خفه می کند.

سخت افزار

هنگامی که نگاهی به درون لومیا ۱۰۲۰ می اندازیم، سخت افزار چندان قدرتمندی (در مقایسه با پرچمداران روز بازار) به چشم نمی خورد. البته وقتی که به سخت گیری های ویژه و دقت نظر فراوان مایکروسافت در کنترل کامل سخت افزار ابزارهای ویندوزفونی نگاهی بیندازیم، قابل درک است که چرا لومیا ۱۰۲۰ چنین قطعاتی در درون دارد.
از آنجایی که در لومیا ۱۰۲۰، همه چیز تحت شعاع دوربین قرار دارد، پس بگذارید بحث را از اینجا شروع کنیم. در بخش بالایی نمایشگر می توانید دوربین جلوی لومیا ۱۰۲۰ را ببینید که از کیفیت ۱.۲ مگاپیکسل برخوردار است. البته در اینجا سنسور های مجاورت و نور هم گنجانده شده اند و اسپیکر مکالمه نیز با ظرافت تمام جای گرفته.
دوربین اصلی این اسمارت فون هم از نوع پیور ویو است که با سنسور ۴۱ مگاپیکسلی، لنز ۶ تکه ZEISS، فلاش زنون قدرتمند و فلش کوچک ال ای دی برای فیلمبرداری و تامین نور فوکوس، عرضه شده است.
پردازنده این دستگاه همانند اغلب تلفن های هم دوره مبتنی بر ویندوز فون، ۲ هسته ای است. در اینجا شما با یک چیپ Snapdragon S4 کوالکام با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز روبرو هستید. درست است که برای معماری ویندوز فون این میزان توان پردازشی کاملا کافی به نظر می رسد، اما با توجه به پردازش سنگین مورد نیاز دوربین غول آسای لومیا ۱۰۲۰، این پردازنده مقداری ضعیف است و این ضعف را تقریبا در تمامی قسمت ها، از جمله تعامل با سیستم عامل بروز می دهد.

از دیگر مشخصات سخت افزاری این تلفن هوشمند می توان به مواردی از این قبیل اشاره کرد: رم ۲ گیگابایتی، نمایشگر ۴.۵ اینچی PureMotion HD+ با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۶۸ پیکسل، تراکم پیکسل ۳۳۴ پیکسل بر اینچ، حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت، پشتیبانی از شبکه های موبایل HSPA+ و LTE، وای فای 802.11a/b/g/n، بلوتوث 3.0، سنسورهای ژیروسکوپ، شتابسنج، قطب نمای دیجیتال و NFC.
این اسمارت فون تنها با حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت عرضه می شود که البته فقط ۲۵ گیگابایت از آن آزاد و در دسترس کاربر است. این میزان تقریبا برای یک تلفنی مبتنی بر ویندوزفون کافی به نظر می رسد. اما هنگامی که پای دوربین ۴۱ مگاپیکسلی و استفاده کامل از امکانات آن به میان می آید، ممکن است به سرعت با کمبود جا مواجه شوید، و متاسفانه تنها راه نجات، انتقال تصاویر به کامپیوتر است. زیرا لومیا ۱۰۲۰ از اسلات کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی کند.

مشخصات فنی

صفحه نمایش

نمایشگر ۴.۵ اینچی لومیا ۱۰۲۰ مجهز به تکنولوژی ClearBlack و از نوع PureMotionHD+ AMOLED و با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۶۸ پیکسل است و بدین گونه تراکم قابل قبول ۳۳۴ پیکسل بر اینچ را برای تان فراهم می آورد. در ضمن، این نمایشگر با گوریلا گلس ۳ شرکت کورنینگ محافظت می شود.
اگر چه با این مشخصات نمایشگر روی کاغذ قادر به رقابت با پرچمداران دنیای اندروید نیست، اما هنگامی که در عمل آنها را با هم مقایسه می کنید، تفاوت چندانی را احساس نخواهید کرد. صفحه نمایش لومیا ۱۰۲۰ کاملا شفاف و درخشان، و تولید رنگ در آن نسبت به دیگر نمایشگرهای AMOLED از دقت بیشتری برخوردار و نزدیک تر به واقعیت است. البته بخش بزرگی از محدودیت رزولوشن که نوکیا در تولید سری لومیا با آن روبرو بوده، مرتبط با نقصان سیستم عامل ویندوز فون در پشتیبانی از رزولوشن های بالاتر است که این مشکل در نسخه جدید ویندوزفون 8 آپدیت GDR3 رفع شده.
نوکیا مدعی است که تکنولوژی ClearBlack باعث تولید رنگ مشکی واقعی تری می شود و در نتیجه کنتراست نمایشگر بهبود قابل توجهی خواهد داشت.

یکی دیگر از نقاط قوت این نمایشگر، کاهش فاصله میان پنل نمایشی و صفحه محافظ است. همان طور که در N9 دیدیم، این فاصله چنان کم شده که به نظر می آید آیکون ها به جای زیر صفحه، روی آن قرار دارند و کاملا قابل لمس هستند. این کاهش فاصله همچنین بازتاب نور را تا حد زیادی کاهش داده. لذا استفاده از آن در نور مستقیم خورشید، ساده تر از اکثر رقبا است.
یکی دیگر از امکانات این نمایشگر جذاب، بهره گیری از تکنولوژی لمس فوق حساس نوکیا است. به گونه ای که حتی با دستکش هم می توانید از لومیا ۱۰۲۰ استفاده کنید، یا اینکه مدادتان هم می تواند جایگزینی برای قلم دیجیتال باشد. البته این حساسیت بالا گاهی اوقات هم دردسر ساز می شود. به خصوص هنگام تماس کف دست با دکمه های پایین نمایشگر.
برای خوره های مطالعه و اینترنت گردی روی موبایل یک خبر ناخوشایند داریم. به دلیلی نامعلوم (شاید مشکل در موتور رندر بخش گرافیک و یا ایراد نرم افزاری)، هنگامی که در یک صفحه فارسی یا انگلیسی اسکرول می کنید، نوشته ها اندکی کش می آیند و احساس لرزش را منتقل می کنند. این گونه است که در استفاده طولانی مدت، این ایراد می تواند باعث آزار چشم و حتی مشکلاتی چون سردرد و سرگیجه شود.

سیستم عامل و نرم افزار

لومیا ۱۰۲۰ نوکیا از سیستم عامل ویندوز فون 8 نسخه Amber بهره می برد و تقریبا کاملترین کارایی این سیستم عامل را به نمایش می گذارد. به گونه ای که تنها نرم افزار غیر اورجینال موجود در میان کاشی های صفحه اول آن، Nokia Pro Cam نوکیا است. البته هنگامی که اسکرول کرده و به پایین می آید، عناوین دیگری از اپلیکیشن های اختصاصی نوکیا، همچون Nokia HERE Maps هم به چشم می خورند.
قبل از هر چیز، نباید از خاطر برد که طراحی تازه ویندوز فون 8 با آن کاشی های مسطح و رنگارنگ، و البته سادگی رابط کاربری (حداقل در صفحه اصلی) آن را به یکی از سرآمدان صنعت اسمارت فون در بخش طراحی رابط کاربری تبدیل کرده. اما متاسفانه این رابط کاربری هنوز با سخت افزارهای قدرتمندی همچون پردازنده های ۴ هسته ای همراه نشده تا بتواند توانایی های خود را به رخ بکشد، و البته برخی کاستی ها هم دامن آن را گرفته اند که مایکروسافت باید فکری به حال شان کند.

اگر در لیست صفحه اول ویندوزفون اپلیکیشن مورد نظرتان را پیدا نکردید، کافی است یک سوایپ افقی از راست به چپ داشته باشید تا به لیستی جامع از اپلیکیشن ها و امکانات موجود در ویندوز فون دست پیدا کنید.
نوکیا اپلیکیشن های اختصاصی فراوانی را به سری لومیای خود افزوده که در لومیا ۱۰۲۰ هم می توانید آنها را مشاهده کنید و البته در این اسمارت فون، تمرکز نوکیا بر اپلیکیشن های ویژه دوربین بوده.

یکی دیگر از نکات جذاب ویندوز فون 8، پشتیبانی کامل از زبان فارسی است. به صورتی که علاوه بر امکان انتخاب کشور ایران به عنوان پیش فرض، می توانید زبان محیط کاربری اسمارت فون، معیار واحدها، نمایش زمان، و همچنین کیبورد دستگاه را فارسی کنید.
نکته: توجه داشته باشید که در صورت انتخاب کشور ایران، امکان استفاده از ویندوز فون استور، و دانلود یا خرید اپلیکیشن ها و بازی ها را ندارید. بلکه با پیامی مواجه می شوید که می گوید اکنون امکان دسترسی ندارید، بعدا دوباره تلاش کنید. اما هنگامی که کشور دیگری را که تحت پوشش است انتخاب می کنید (مثلا آمریکا)، دسترسی کاملی به ویندوز فون استور خواهید داشت و بدون نیاز به وی پی ان می توانید اپلیکیشن های دلخواه تان را دانلود کنید. البته توجه داشته باشید برای هر بار تغییر زبان و کشور، باید یکبار دستگاه را ری استارت نمایید.

در این اسمارت فون هم مانند اندروید 4.0 به بعد، و برعکس iOS، صفحه کلیدی کاملا فارسی (و نه عربی مخلوط به فارسی) در اختیار دارید. البته این موضوع را نباید نادیده گرفت که صفحه کلید تعبیه شده در لومیا ۱۰۲۰، به هیچ وجه راحتی و خوش دستی کیبوردهای اندروید یا iOS را ندارد.

اینجا (چه در حالت فارسی یا انگلیسی) با یک صفحه کلید فشرده روبرو هستیم که عرض دکمه های آن نسبتا کم است. به خصوص با زیاد شدن تعداد کلیدها در صفحه کلید فارسی، این مشکل بیشتر نمود می یابد. البته کار با این صفحه کلید (به خصوص در حالت افقی) آسان و با مقدار اندکی اشتباه همراه بود. اما به هر حال، کار با آن راحتی و سهولت مورد نظر را نداشت و به اندکی دقت نیاز پیدا می کرد.
در کنار همه محاسن، ایراد بزرگ این سیستم عامل را می توان کمبود اپلیکیشن های کاربردی برای آن دانست که در مقام مقایسه، ویندوز فون با بیش از ۱۷۰ هزار اپلیکیشن، در برابر اندروید و iOS که از یک میلیون عبور کرده اند، چیزی برای گفتن ندارد.
ویندوز فون 8 لومیا ۱۰۲۰ امکان مولتی تسکینگ را هم برای تان فراهم کرده و با نگه داشتن دکمه Back می توانید لیست برنامه های در حال اجرا روی تلفن را مشاهده کرده، میان آنها جا به جا شده و برنامه مورد نظرتان را دوباره باز کنید. البته در اینجا انعطاف پذیری بخش مولتی تسکینگ اندروید را در اختیار ندارید و برای مثال نمی توانید به طور انتخابی یک اپلیکیشن را به طور کامل از درون پنجره مولتی تسکینگ ببندید. بلکه تنها با تپ کردن متوالی دکمه بک، می توانید به ترتیب تمامی برنامه های باز درون این پنجره را ببندید، یا اینکه برنامه مورد نظر را در این پنجره انتخاب کرده و آنگاه دکمه بک را برای بستن کامل برنامه بزنید.
از دیگر ضعف های سیستم عامل این دستگاه، می توان به عدم وجود نوتیفیکیشن سنتر و عدم نمایش تمام اعلان های برنامه ها به صورت منسجم و در یک مکان واحد اشاره کرد. البته هر برنامه به صورت جداگانه اطلاعات و اعلان های خود را روی کاشی های زنده صفحه اول ویندوز فون به نمایش می گذارد.

و نکته پایانی اینکه یکی از اپلیکیشن های جذاب و بسیار کارآمد لومیا ۱۰۲۰،  Data Sense است که با یک رابط کاربری زیبا و کارآمد، جزئیات مربوط به میزان داده رد و بدل شده توسط تلفن را به شما اعلام می کند، و البته در این میان می تواند آنها را بر اساس انتقال داده از طریق شبکه موبایل یا از طریق اینترنت وای فای دسته بندی کند.

دوربین

بخش دوربین لومیا ۱۰۲۰ حسابی بزرگ است. هر بار که آن را از جیب یا کیفتان بیرون بیاورید، مطمئنا متوجه برجستگی دوربین آن می شوید. اگرچه این اسمارت فون از پیشنیان خود همچون لومیا ۹۲۰، کوچکتر است، اما ماژول دوربین پشت آن، به دستگاه ظاهری ثقیل و سنگین داده.

آنچه که هنگام مشاهده دوربین بیش از همه به چشم می آید، فلش زنون مستطیل شکل بزرگ است که در کنار لنز کارل زایس تعبیه شده و به گفته نوکیا نور ۵۶۰۰ تا ۵۸۰۰ کلوین را تولید می کند و بیش از هر فلش دیگری بر روی تلفن های روز بازار، به نور طبیعی روز نزدیک است. البته این فلش قدرت کافی برای عکاسی در هر شرایط نوری را دارد.
از دیگر خلاقیت های این دوربین خارق العاده که آن را به دوربین های حرفه ای نزدیک می کند، استفاده از یک فلش کوچک دایره ای شکل برای کمک به فوکوس بهتر است. همانند تمام دوربین های عکاسی، این نور کمکی باعث می شود فوکوسی دقیق تر و سریع تر داشته باشیم. اما متاسفانه حتی با کمک این فلش فوکوس هم، عملیات فوکوس و به ویژه عکاسی در لومیا ۱۰۲۰ کندتر از هر اسمارت فون دیگری انجام می شود.
یکی از نکات جالب نرم افزاری لومیا ۱۰۲۰، آن است که هر اپلیکیشنی را که برای اولین بار باز کنید، یک راهنمای کامل تصویری درباره کارکردهای آن در اختیارتان قرار می گیرد، و اپلیکیشن های متعدد عکاسی تعبیه شده در این تلفن نیز از چنین راهنمایی بی بهره نیستند.
اپلیکیشن پیش فرض عکاسی و فیلمبرداری در این تلفن، Nokia Pro Cam است. این اپلیکیشن چنان کامل است که شما می توانید تمام تجارب خود در کار با دوربین های ببین و بگیر و حتی DSLR را در اینجا مورد استفاده قرار داده و تنظیماتی کاملا حرفه ای را در اختیار داشته باشید.
مثلا قادر هستید فوکوس را روی حالت های خودکار، دستی یا بی نهایت قرار دهید؛ یا میزان نوردهی را تنظیم کرده و حتی ISO را از ۱۰۰ تا ۴۰۰۰ کنترل کنید. شاید دل تان بخواهد سرعت شاتر را از 1/16000 تا ۴ ثانیه تغییر دهید و یا ۵ حالت تنظیم سفیدی نور (وایت بالانس)‌ را در اختیار بگیرید.
و البته اگر به نوکیا اعتماد دارید، می توانید تمام این امکانات تجملی را روی حالت اتوماتیک گذارده، تنها با تپ کردن روی صفحه، منطقه زوم را مشخص نموده و آنگاه با دکمه شاتر لمسی یا فیزیکی عکس مورد نظرتان را شکار کنید.

همان طور که پیش از این گفتیم، مهمترین نقطه اتکای لومیا ۱۰۲۰ دوربین ۴۱ مگاپیکسلی آن است. اما این بدان معنی نیست که همیشه و حتما می توانید با کیفیت ۴۱ مگاپیکسل به عکاسی بپردازید. بلکه به طور پیش فرض تصاویر ۵ مگاپیکسلی تهیه شده با تکنولوژی oversampling ذخیره خواهند شد. هنگامی که برای عکاسی نسبت 16:9 را انتخاب کرده باشید، می توانید تصاویر ۳۴ مگاپیکسلی ذخیره نمایید و در صورت انتخاب نسبت 4:3 قادر خواهید بود کیفیت را تا ۳۸ مگاپیکسل بالا ببرید.
البته در همه حال، یک تصویر اورسمپل شده ۵ مگاپیکسلی ذخیره می شود که می توانید آن را ایمیل کرده یا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. اما تصاویر بزرگ ۳۴ یا ۳۸ مگاپیکسلی را می توانید به کامپیوتر انتقال داده و از آنها برای چاپ در اندازه های بزرگ بهره ببرید.
همان طور که پیش از این هم درباره تکنولوژی اورسمپلینگ صحبت کردیم، نوکیا با این شیوه، برای تولید هر پیکسل، از اطلاعات دریافتی توسط چند پیکسل دوربین استفاده می کند. به این روش ضمن کاهش حجم عکس، اطلاعات و جزئیات بیشتری در عکس ثبت می شوند و به جای اینکه یک سنسور ۵ مگاپیکسلی برای تان عکس های ۵ مگاپیکسلی بگیرد، اینجا یک سنسور ۴۱ مگاپیکسلی مشغول تهیه عکس های ۵ مگاپیکسلی می شود تا عکس گرفته شده توسط لومیا ۱۰۲۰، کیفیت و جزئیات بسیار بهتری در مقایسه با عکس های گرفته شده توسط دوربین های معمولی موبایل های امروزی داشته باشد.
اگر چه لومیا ۱۰۲۰، دومین محصول خانواده پیور ویو نوکیا پس از عرضه نوکیا 808 است، اما باید اشاره کرد که برای کاهش اندازه اسمارت فون، این شرکت در محصول تازه خود، از ماژول دوربینی کوچکتر نسبت به ۸۰۸ بهره برده. سنسور تصویر این اسمارت فون 1/1.5 اینچ است، در حالی که در نوکیا ۸۰۸ از سنسور 1/1.2 اینچی استفاده شده بود. همچنین اندازه پیسکل ها هم از ۱.۴ میکرون در ۸۰۸، به ۱.۱۲ میکرون در لومیا ۱۰۲۰ رسیده.
با این حال لومیا ۱۰۲۰ از نظر لنز جلوتر از ۸۰۸ است. زیرا لنز جدید ۶ قطعه ای ZISS که در دهانه آن به کار رفته، دیافراگم عریض تری دارد (f/2.2 به جای f/2.4) و لذا نور بیشتری را دریافت کرده و از خود عبور می دهد. این بخش دوربین لومیا ۱۰۲۰، یک لنز واید ۲۶ میلیمتری است. در تصویر زیر می توانید دامنه پوشش تصویر این دوربین را در مقایسه با گلکسی اس ۴ و اچ تی سی وان مشاهده کنید:

بخش دیگری از این دوربین، لرزشگیر اپتیکال در لنز است که امری بالاتر از حد معمول برای دوربین اسمارت فون ها محسوب می شود. قابلیتی بسیار عالی که از لرزش های وارده به سنسور در هنگام فیلمبرداری و عکسبرداری می کاهد. همچنین حداقل فاصله فوکوس دوربین از ۲۰ سانتی متر در ۸۰۸، به ۱۵ سانتی متر در ۱۰۲۰ رسیده.
از سوی دیگر نباید از خاطر برد که سنسور تصویر این اسمارت فون از ساختار ظهور پس زمینه یا BSI بهره می برد و این موضوع باعث افزایش حساسیت نوری آن شده. یعنی اینکه در نور کم، سطوح پایین تری از نویز را مشاهده خواهید کرد.
در کنار این اعداد و ارقام، کارآیی واقعی دوربین از همه مهمتر است. کیفیت عکس های لومیا ۱۰۲۰ در مقایسه با دیگر اسمارت فون ها، واقعا عالی است. در حالت تنظیمات خودکار دوربین، تصاویر هم نور کافی و هم دامنه دینامیک بسیار خوبی میان طیف روشنایی و تاریکی دارند. جزئیات زیاد تصویر باعث ارائه نتیجه ای شفاف و واضح می شود و رنگ ها از دقت و غنای خوبی برخوردار هستند و نتیجه نهایی بدون هیچ ویرایشی، دارای رنگ و کنتراست قابل قبولی است.
به دلیل رزولوشن بسیار بالای هر عکس، هنگامی که بخشی از آن را بریده و جدا می کنید، تصویر تولیدی باز هم کیفیت بالایی دارد و البته هنگام عکاسی هم می توانید تا 3X از زوم بدون تاخیر و بدون کاهش کیفیت بهره ببرید.
در این میان، بزرگترین مشکل لومیا ۱۰۲۰، خود فرایند عکاسی است. معمولا زمانی بیش از حد معمول بین شروع ثبت یک عکس و اتمام آن تلف می شود و برای ذخیره هر عکس روی اسمارت فون باید زمانی در حد ۳ تا ۵ ثانیه را منتظر بمانید.

البته با توجه به اینکه لومیا ۱۰۲۰ باید یک عکس ۳۴ یا ۳۸ مگاپیکسلی را ذخیره کند، شاید زمان فوق معقول به نظر برسد. اما صبر کاربر هم آستانه ای دارد و پس از مدتی کار با این دستگاه، فرآیند عکاسی تبدیل به کاری سخت و حوصله سر بر می شود. در حالت عکاسی متوالی هم این مشکل به یک عذاب تحمل ناپذیر تبدیل خواهد شد و نهایتا حتی هنگامی که کیفیت عکاسی را روی ۵ مگاپیکسل تنظیم کنید، باز هم این کندی و تاخیر ادامه دارد.
هنگام عکاسی، چه از دکمه فیزیکی استفاده کرده یا صفحه را لمس کنید، دوربین چند ثانیه ای شما را برای فوکوس روی سوژه و ثبت عکس معطل می کند و همین باعث خواهد شد شما لحظات جذاب و حساس را از دست داده و نتوانید آنها را ثبت کنید.
به بیان دیگر اگر چه شما قادر به ثبت صحنه های مهیج ورزشی، اتفاقات آنی یا حرکت حیوانات پر جنب و جوش نخواهید بود، اما می توانید با خیال راحت تمام روز را به عکاسی از گل ها، غذاها یا دوستان کم تحرک تان بپردازید، زیرا کندی دوربین در این ماموریت های ایستا، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
آیا این دوربین قادر خواهد بود لومیا ۱۰۲۰ را جایگزین دوربین های عکاسی ببین و بگیر یا DSLR شما کند؟ به گمانم پاسخ منفی باشد. زیرا در حالی که لومیا ۱۰۲۰ از نظر نرم افزاری، تنظیماتی بسیار کامل و جزئی (تقریبا در حد دوربین های ببین و بگیر امروزی) را ارائه می دهد، اما به نظر نمی رسد که بتواند انعطاف پذیری، راحتی استفاده و سرعت دوربین های ببین و بگیر یا DSLR را دنبال کند.
ضمنا مقایسه لومیا ۱۰۲۰ با دوربین های DSLR به طور کلی امری غیر منطقی است. زیرا حتی یک دوبین DSLR سطح پایین با لنز پایه (کیت) هم در تمامی موقعیت های عکاسی، لومیا ۱۰۲۰ را با فاصله زیاد پشت سر می گذارد.
اگر چه این موبایل نمی تواند جایگزینی برای دوربین های عکاسی باشد، اما بدون شک کیفیت عکس آن از هر اسمارت فون دیگری در بازار بهتر است و اگر شما جزو گروهی هستید که اکثر عکس های زندگی شان را با اسمارت فون ثبت می کنند، هیچ گزینه ای بهتر از لومیا ۱۰۲۰ برای عکاسی نخواهید یافت.

اپلیکیشن های دوربین

رفتار نوکیا در خصوص اپلیکیشن های عکاسی لومیا ۱۰۲۰ کمی عجیب و غریب بوده. در اینجا به جای گنجاندن تمامی قابلیت ها و امکانات در یک اپلیکیشن کامل و کارآمد، شما ۵ اپلیکیشن ویژه دوربین (البته با احتساب اپلیکیشن پیش فرض ویندوز فون) را در اختیار دارید.
Nokia Pro Camera

نوکیا برای بهره گیری از امکانات دوربین ۴۱ مگاپیکسلی لومیا ۱۰۲۰، یک اپلیکیشن ویژه و اختصاصی را با نام Nokia Pro Camera آماده کرده که یکی از نکات کلیدی نرم افزار این اسمارت فون به حساب می آید.
در اینجا شما با یک رابط کاربری ساده و زیبا می توانید از تمامی امکانات دوربین ۴۱ مگاپیکسلی بهره مند شوید و البته از سوی دیگر شما با یکی از کامل ترین اپلیکیشن های دوربین دنیای تلفن هوشمند روبرو هستید که هر چیزی را می توان در آن تنظیم کرد. نوکیا در ساخت این اپلیکیشن چنان عالی عمل کرده که هم کاربران تازه کار و هم افراد حرفه ای از آن لذت خواهند برد.
هنگام باز کردن اپلیکیشن نوکیا پرو کمرا، با رابط کاربری چشم آشنایی روبرو می شوید. به سبک دیگر بخش های لومیا ۱۰۲۰، در اولین ملاقات، یک راهنمای کوتاه اما کاربردی درباره بخش های مختلف اپلیکیشن به شما نشان داده خواهد شد.

هنگامی که دوربین را به صورت افقی در دست می گیرید، ۶ باکس نیمه شفاف، قابلیت های اصلی دوربین را در اختیارتان می گذارند. محتوای این باکس از چپ به راست عبارتند از: فلش، وایت بالانس، فوکوس، ISO، سرعت شاتر و جبران نوردهی.
با کلیک روی هر یک از این شش گزینه، دایره ای حول محور دکمه شاتر شکل می گیرد که تنظیمات مربوطه را در اختیارتان می گذارد. البته اگر مایل به انجام تمام تنظیمات در یکجا و به صورت مستقل از یکدیگر باشید، تنها کافی است که از پایین دکمه شاتر به وسط صفحه نمایشگر سوایپ کنید تا تمامی امکانات تنظیم دوربین یکجا در اختیارتان قرار گیرند.
می توان گفت که با یک رابط کاربری دوست داشتی روبرو هستیم که کاملا ابداعی است و قدرت مانور فراوانی را در اختیار می گذارد و البته تنها ایراد آن، تاخیر ۳ تا ۵ ثانیه ای است که هنگام ثبت هر عکس با آن روبرو خواهید بود. هرچه باشد یک پردازنده اسنپدراگون S4 پرو، آنقدرها قدرت ندارد که به راحتی از پس پردازش های سنگین اورسمپلینگ و ذخیره تصاویر ۴۱ مگاپیکسلی این اسمارت فون بر بیاید.
یکی از نکات جالب اپلیکیشن پرو کمرا، آن است که همزمان دو اندازه تصویر را ذخیره می کند. یکی تصویر اصلی ۳۴ یا ۳۸ مگاپیکسلی است و در کنار آن هم یک تصویر ۵ مگاپیکسلی اورسمپل شده. با این روش آپلود عکس در شبکه های اجتماعی و همچنین استفاده چاپی از آن بسیار آسان و با کیفیت خواهد بود.
اگر گشتی در منوهای این اپلیکیشن بزنید، متوجه می شوید که از Mode یا حالت های مختلف عکاسی در اینجا خبری نیست و برای مثال امکان ضبط تصاویر HDR را نخواهید داشت. اما یک حالت عکاسی بسیار جذاب و کاربردی برای کاربران حرفه ای در آن گنجانده شده که bracketing نام دارد. اینگونه می توانید ۳ یا ۵ عکس متوالی با جبران نوردهی در دامنه -0.5EV تا +0.5EV یا -3EV تا +3EV در اختیار داشته باشید و با استفاده از آنها و خلاقیت خودتان تصاویر جذابی همچون HDR یا غیره تولید کنید.
اپلیکیشن دوربین پیش فرض ویندوز فون 8
این برنامه تنها قادر به ثبت عکس هایی با کیفیت ۵ مگاپیکسل است. سرعت عکسبرداری آن هم به صورتی است که تقریبا هر دو ثانیه یک عکس ثبت می کند. درست است که این سرعت در مقایسه با محصولات رقیبی چون آیفون 5s یا گلکسی S4، هنوز هم کند است، اما به هر صورت سریع تر از اپلیکیشن Nokia Pro Camera عمل می کند.
رابط کاربری آن هم بسیار ساده است و شما در صفحه نمایشگر تعداد محدود تری از تنظیمات را در اختیار دارید. دکمه های موجود در این اپلیکیشن از بالا به پایین عبارتند از جابجایی بین حالت عکاسی و فیلمبرداری، دکمه جابجایی بین دوربین جلو و عقب، دکمه تنظیم فلش و دکمه جابجایی بین اپلیکیشن های دوربین.
با ورود به منوی تنظیمات عکس، می توانید تنظیمات نسبتا کامل تری را با جزئیات مناسب پیدا کنید. البته این امکانات به پای اپلیکیشن نوکیا پرو کمرا نمی رسند.
Nokia Smart Camera

این اپلیکیشن یکی از پیشرفت های بزرگ نوکیا در زمینه عکاسی است که نسخه جدید اپلیکیشن Smart Shoot محسوب شده و بر پایه تکنولوژی Scalado (خریداری شده توسط نوکیا) ساخته شده.
با هر بار فشردن دکمه شاتر، این اپلیکیشن ۱۰ عکس متوالی با کیفیت ۵ مگاپیکسل را ثبت کرده و به شما اجازه می دهد در آینده آنها را ویرایش کنید؛ و هنگامی که یک عکس را با Smart Camera ویرایش می کنید، قادر خواهید بود که با سوایپ بین صفحات مختلف، گزینه ویرایشی مورد نظرتان را انتخاب نمایید.
اولین امکانی که این اپلیکیشن در اختیارتان می گذارد، Best Shot نام دارد. در این حالت، اپلیکیشن به صورت خودکار بهترین تصویر از میان ۱۰ شات ثبت شده را انتخاب می کند و البته شما هم می توانید در این انتخاب اعمال نظر کنید. در این وضعیت، همچنین بهترین حالت صورت برای هر یک از افراد حاضر در عکس انتخاب می گردد.
گزینه بعدی Action shot است که امکان تکرار بخش متحرک درون عکس را برای چندین بار فراهم می آورد و به این صورت احساس حرکت را به عکس می افزاید. شما می توانید در اینجا بخش های هر ۱۰ عکس را به یک تصویر بیفزایید یا اینکه تنها از چند عکس بهره ببرید. در اینجا همچنین امکان مات و نیمه شفاف سازی بخش های متحرک را هم دارید.
دیگر گزینه ای که امکان القای حس حرکت را فراهم می آورد، Motion focus است. در اینجا شما می توانید پس زمینه سوژه را به صورت خودکار تار نمایید تا سوژه جلوه و نمود بیشتری داشته و البته این کار به گونه ای انجام می شود که تصور شود سوژه سرعت حرکت بسیار بیشتری نسبت به زمینه داشته.
دو گزینه دیگر در این اپلیکیشن، Change Face و Remove Moving Objects نام دارند. اولی برای تغییر چهره سوژه در یک عکس و جایگزینی آن به چهره ای بهتر از ۹ عکس دیگر به کار می رود. گزینه دوم هم به صورت خودکار اشیاء متحرک مزاحم در تصویر (همچون یک عابر پیاده یا ماشین) را شناسایی و حذف می نماید.
Panorama
بله، درست دیده اید. اگرچه تا کنون تقریبا در تمامی اپلیکیشن های دوربین در اسمارت فون ها حالت عکاسی پانوراما بخشی از امکانات برنامه بوده، اما نوکیا به دلایلی آن را تبدیل به اپلیکیشنی جدا (یا حداقل افزونه ای (Lenses) برای اپلیکیشن اصلی) نموده.
هرچند این قابلیت تبدیل به یک افزونه یا اپلیکیشن جدا شده، اما امکانات چندانی به همراه ندارد. تنها کافی است روی صفحه تپ کنید تا ثبت عکس پانوراما شروع شود و اپلیکیشن با یک خط و تعدادی دایره شما را در ادامه مسیر راهنمایی نماید.
Cinemagraph
این افزونه یا -به نوعی- اپلیکیشن ویژه سری لومیای نوکیا، به شما در تهیه عکس های متحرک و خلق انیمیشن های GIF کمک می کند. در این برنامه شما ابتدا در یک بار فشردن دکمه شاتر، تعدادی عکس از سوژه تهیه می کنید. آنگاه برنامه ضمن تشخیص بخش در حال حرکت، تصویری ثابت برای تان خلق می کند که در آن تنها همان بخش در حال حرکت است. البته می توانید در بخش ویرایش برنامه بخش های بیشتری از عکس را انتخاب کنید تا حرکت داشته باشند.
این اپلیکیشن از رزولوشن 720p هم در تهیه عکس ها پشتیبانی می کند. اما این کیفیت تنها برای انتقال به کامپیوتر مناسب است. در ضمن اگر تصمیم دارید نتیجه کار را در اینترنت به اشتراک بگذارید، نسخه ۸۰۰ در ۴۵۰ پیکسلی از تصویر در اختیارتان خواهد بود.
هنگام فشردن دکمه شاتر فیزیکی روی بدنه اسمارت فون، به صورت پیش فرض اپلیکیشن نوکیا پرو کمرا باز شده و آماده کار می شود. این شاتر همانند دکمه شاتر دوربین های ببین و بگیر دو مرحله ای عمل کرده و هنگام فشرده شدن تا نیمه، فوکوس می کند و هنگامی که کامل فشرده شود، عکس می گیرد. همچنین برای ورود مستقیم به دوربین از صفحه لاک لومیا ۱۰۲۰، تنها کافی است دکمه شاتر فیزیکی را تا انتها فشرده و چند لحظه آن را نگه دارید.
البته این امکان را هم در اختیار دارید تا یکی از اپلیکیشن های نوکیا اسمارت کمرا، یا برنامه پیش فرض دوربین ویندوز فون 8 را جایگزین پرو کمرا کنید، تا هنگام فشردن دکمه شاتر باز شوند.
و البته بخش افزونه ها یا LENSES در اپلیکیشن دوربین نوکیا به همین موارد محدود نمی شود و شما می توانید ده ها اپلیکیشن عکاسی و فیلمبرداری دیگر را در بخش Lenses جستجو کرده و بر روی تلفن تان نصب کنید: برنامه هایی چون واین، عکاسی پانوراما، عکاسی ۳۶۰ درجه، اضافه کردن نقاشی و تم های مختلف به عکس و...

Nokia Grip

یکی از ابزارهای جانبی کارآمدی که به همراه لومیا ۱۰۲۰ معرفی شد، گریپ عکاسی آن با نام Nokia Grip بود. با استفاده از این ابزار، نه تنها اسمارت فون شما تبدیل به یک دوربین عکاسی ببین و بگیر خوش دست با محل قرار گیری انگشت ها و همچنین شاتر فیزیکی درشت و کارآمد می شود، بلکه به کمک باتری درونی این ابزار جانبی، مدت زمان بیشتری می توانید به عکاسی بپردازید.
نوکیا علاوه بر عرضه جداگانه گریپ به عنوان یک ابزار جانبی برای برخی محصولات خانواده لومیا، آن را به صورت پکیج، همراه با برخی مدل های لومیا ۱۰۲۰ عرضه کرده.

کاور گریپ به طور کامل بخش پشتی لومیا ۱۰۲۰ را می پوشاند و فقط دایره اطراف دوربین را باز می گذارد. نصب و جداسازی آن بسیار آسان است. برای اتصالش به تلفن تنها کافی است بخش انتهای لومیا ۱۰۲۰ را داخل آن جای داده و پس از چفت شدن، بخش بالایی را با یک فشار درون گریپ جا بزنید. برای بیرون آوردن هم ابتدا با کمی فشار بخش بالایی را آزاد کرده و سپس لومیا ۱۰۲۰ را به صورت خشابی بیرون می آوریم.
البته با توجه به سفت بودن گیره های در برگیرنده بخش بالایی، احساس می شود که استفاده متعدد از گریپ و باز و بسته کردن آن در طولانی مدت، ممکن است باعث شکستن گیره های بالا شود، هرچند که این ابزار هم مانند بدنه لومیا از جنسی مرغوب و با کیفیت تهیه شده.

یکی از قابلیت های خوب گریپ آن است که حتی هنگام اتصال لومیا ۱۰۲۰ روی آن، می توانید به راحتی از قابلیت های اسمارت فونی لومیا بهره ببرید و بدون مشکل به تماس های تان نیز جواب دهید. برای دریافت صدا با کیفیت مناسب، در بخش جلوی میکروفون گریپ یک شکاف ایجاد شده که طراحی اش کاملا هوشمندانه و کاربردی است.
نوکیا همچنین در زیر گریپ یک جای پیچ استاندارد متناسب با تمامی سه پایه های عکاسی را تعبیه نموده. اینگونه عکاسی های دسته جمعی یا شخصی بسیار بهتر و با کیفیت تر از کار در می آیند و دیگر عکاس بیرون از کادر باقی نمی ماند، و همچنین در عکاسی با زمان نوردهی بالا یا تاخیر زمانی، هیچ گونه لرزش احتمالی (به جز زلزله!) عکس را تهدید نمی کند.

یکی از نکات جذاب طراحی مهندسی گریپ را می توانید در سمت راست آن ببینید. چند لامپ سفید رنگ زیبا که نشان دهنده مراحل تکمیل شارژ و همچین میزان شارژ موجود در باتری این ابزار هستند. هنگام شارژ، این لامپ های کوچک به ترتیب چشمک زده و میزان تکمیل شارژ را نشان می دهند. هنگام استفاده هم با فشردن دکمه کوچکی که به شکل باتری در کنار آنها تعبیه شده، می توانید به میزان شارژ باتری پی ببرید.

هنگام اتصال گریپ می توانید دو حالت استفاده از شارژ را انتخاب کنید. اینکه اسمارت فون از شارژ گریپ استفاده کرده و به کار بپردازد، یا اینکه باتری گریپ از مدار خارج شده و شما تنها به شارژ تلفن تان متکی باشید. برای این کار تنها کافی است که دکمه باتری-شکل کنار لامپ های کوچک سمت راست گریپ را برای مدتی نگه دارید تا روشن و خاموش شوند. برای برگشت به حالت استفاده از باتری هم می توانید این کار را تکرار کنید.

نمونه عکس ها

مشاهده نسخه ۵ مگاپیکسلی

مشاهده نسخه ۳۴ مگاپیکسلی

مشاهده نسخه ۵ مگاپیکسلی

مشاهده نسخه ۳۴ مگاپیکسلی

مشاهده نسخه ۵ مگاپیکسلی

مشاهده نسخه ۳۴ مگاپیکسلی

مشاهده تصویر ثبت شده توسط آیفون 5S

مشاهده نسخه ۵ مگاپیکسلی

عمر باتری

لومیا ۱۰۲۰ از یک باتری ۲۰۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می برد که در مقایسه با غول های اندرویدی، چندان جان-دار به نظر نمی رسد. اما در استفاده های معمول، به راحتی تمام روز را در دستان شما دوام می آورد. زیرا ویندوز فون 8 در مدیریت فرآیندهای پس زمینه و بهینه سازی مصرف باتری بسیار بهتر و توانمندتر از اندروید عمل می کند.
البته شما تنها وابسته به همین یک باتری نیستید و نوکیا گریپ هم یک باتری اضافی ۱۰۲۰ میلی آمپر ساعتی را در اختیارتان می گذارد.
مدت زمان مکالمه لومیا ۱۰۲۰ با باتری ۲۰۰۰ میلی آمپر ساعتی تقریبا ۲۲ ساعت است. البته در صورت وبگردی، بیشتر از ۵ ساعت و ۵۰ دقیقه نمی توانید به این اسمارت فون دل ببندید. اما در نمایش ویدیوها به شکل باور نکردنی تا ۱۳ ساعت شما را همراهی می کند.
و تمام اینها بدان معنی است که با یک کاربری متوسط، باتری لومیا ۱۰۲۰ قادر است دست کم دو روز شما را همراهی کند.
نمودار مقایسه ای مدت زمان مکالمه:

نمودار مقایسه ای مدت زمان پخش ویدیو:

نمودار مقایسه ای مدت زمان وبگردی:

کارآیی

به لطف سخت افزار قابل قبول و کنترل سفت و سخت مایکروسافت بر شیوه انتخاب آن، ویندوز فون 8 در اینجا هم کارایی نرم و روانی را به نمایش می گذارد که مشکلی در عملکرد ندارد. پردازنده ۲ هسته ای کوالکام به همراه ۲ گیگابایت رم به خوبی از پس تمامی کارهای معمول اسمارت فون بر می آید، البته باید گفت تقریبا. چرا؟
زیرا در هنگام کار با دوربین غول آسای لومیا ۱۰۲۰(چه هنگام باز کردن اپلیکیشن های مربوطه و چه طی فرآیند عکاسی و ذخیره تصویر) با کندی آزار دهنده ای روبرو هستیم. به نظر می رسد این موضوع، علاوه بر عدم کشش سخت افزار اسمارت فون، مقداری هم به معماری دوربین پیور ویو آن بر می گردد. به هر صورت، اپلیکیشن نوکیا پرو کم، در لبه توانایی های لومیا ۱۰۲۰ ایستاده و حسابی شیره جان آن را می مکد.
اما مشکلات کارآیی لومیا به همین ها خلاصه نمی شود و با وجود سرعت بالای رندر صفحات وب و وبگردی سریع، شما با مشکل پرش و لرزش نوشته ها هنگام اسکرول روبرو هستید.

کیفیت مکالمه این اسمارت فون عالی و کاملا راضی کننده است. شما از طریق اسپیکر مکالمه کوچک بالای آن، صدای طرف مقابل را شفاف و واضح می شنوید و او هم در شنیدن صدای شما با مشکلی روبرو نیست. البته سیستم کاهش نویز آن به خوبی دیگر اسمارت فون های رده بالای بازار عمل نکرده و در محیط های شلوغ صدا کمی آهسته به نظر می رسد.
لومیا ۱۰۲۰ اگر چه در کیفیت صدا به پای اسمارت فون هایی چون اچ تی سی وان یا آیفون 5s نمی رسد، اما اسپیکر آن صدایی غنی و کاملا رسا تولید می کند. عمق صدای آن از برخی رقبای قدر کمتر است، ولی هنگامی که می خواهید یک آهنگ را برای جمع دوستان تان پخش کنید، کاملا رضایت شما را جلب می کند.

جمع بندی

در حالی که اکثر تلفن های هوشمند فعلی از دوربین های ۵ تا ۱۵ مگاپیکسلی بهره می بردند، نوکیا با عرضه لومیا ۱۰۲۰ به یکباره بسیاری را از خواب پراند و اکنون با چنین اسمارت فونی، در صدر لیست بهترین دوربین های تاریخ در عرصه تلفن های هوشمند ایستاده.
البته اگرچه این اسمارت فون حرف های زیادی برای گفتن دارد، اما بسیاری از نکات مثبت آن در پشت کاستی بزرگ ویندوز فون 8 پنهان شده اند. سیستم عاملی که در جنگ صنعت موبایل همچنان با دردسرهای فراوان روبرو است و نتوانسته به خوبی خودش را نشان دهد.
نتیجه گیری نهایی اینکه، اگر دوربین اسمارت فون کارایی بسیار زیادی برای شما دارد و در درجه بالایی از اهمیت قرار می گیرد، Lumia 1020 می تواند یکی از انتخاب های آشکار و حتمی شما باشد.
اما از آنجایی که ویندوز فون 8 با تمامی جذابیت های اش، هنوز نتوانسته نقطه تکامل و جهش سیستم عامل موبایل مایکروسافت باشد، کار با آن می تواند اندکی آزار دهنده باشد؛ هرچند که این سیستم عامل به خوبی از پس اغلب کارهای روزانه شما بر آمده و بازی های جذابی را هم در چنته دارد. اپلیکیشن های جدید هم که هر روز برای آن معرفی می شوند.

خب، اگر فکر می کنید تهیه یک دوربین دیجیتال جداگانه در کنار اسمارت فون چندان به صرفه نیست و عمر آنها به سر آمده، پس اولین انتخاب شما در دنیای تلفن های هوشمند، لومیا ۱۰۲۰ نوکیا است که یک جهش عظیم در صنعت موبایل و تصویربرداری موبایل بود. هم اکنون مجموعه Lumia 1020 به همراه Nokia Grip در بازار ایران دو میلیون و سیصد و نود و پنج هزار تومان قیمت گذاری شده
آیا این لومیای فوق العاده در لیست انتخاب های شما جایی دارد؟ و آیا اکنون می توان به این سوال پاسخ داد که: یک دوربین به تنهایی توانایی نجات یک اسمارت فون را دارد؟

نکات مثبت:
+ دوربین عالی
+ طراحی باریک نسبت به پیور ویو قبلی (nokia 808)
+ عمر باتری خوب
+ نمایشگر مجلل AMOLED با رنگ هایی غنی
+ کیفیت ساخت بسیار خوب
+ کیفیت خوب صدای مکالمه و اسپیکر
نکات منفی:
- پرش تصویر و نوشتار هنگام اسکرول کردن
- اکوسیستم محدود ویندوز فون 8
- عدم امکان افزودن حافظه جانبی
- فرآیند عکاسی کند و ملال آور
- سخت افزار نه چندان قدرتمند
- کنار هم قرار گرفتن سوراخ بیرون آوردن اسلات سیم کارت و سوراخ میکروفون کاهش نویز، امکان ورود اشتباهی سوزن و خرابی میکروفون را افزایش می دهد.

اطلاعات تکميلي

  • short_summary:

در وبلاگ نیک سافت بخوانید

  • بازدیدامروز 12
  • |
  • روزگذشته 129
  • |
  • هفته جاری 173
  • |
  • ماه جاری 1710
  • |
  • بازدید کل 328773